Cambodia - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Shane Duimel - WaarBenJij.nu Cambodia - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Shane Duimel - WaarBenJij.nu

Cambodia

Door: Shane Duimel

Blijf op de hoogte en volg Shane

20 Maart 2014 | Cambodja, Preah Seihanouk

Vanaf Ho Chi Minh gingen we met de bus richting Cambodia. Na even wat gedoe bij de grens konden we eindelijk weer terug de bus in. Weer een stempel erbij in mijn paspoort.  Onze eerste stop is Pnomm Phen, de hoofdstad van Cambodia. We vinden een prachtig hotel waar we even 2 dagen vertoeven. Al snel blijkt dat er een probleem is, want we kunnen namelijk nergens met onze pinpas geld opnemen. We proberen wel een stuk of 10 banken, maar geen van allen geeft ons geld. Uiteindelijk besluit ik maar geld op te nemen met mijn creditcard, wat me een hoop geld meer gaat kosten, maar ik moest toch wat. Vanuit het hotel boeken we een dagtrip naar de killing fields. De killing fields is een kamp waar 1 derde van de bevolking van Cambodia is omgebracht tijdens het regime van de rode khmer. Bij aankomst krijgen we een audiospeler met koptelefoon in het nederlands. Zo wordt je in stappen rondgeleid door het oude kamp. Heel heftig om de verhalen van overlevenden en natuurlijk de slachtoffers te horen. Vreselijk en onbegrijpelijk wat hier allemaal gebeurd is. Ik besluit uit respect voor de slachtoffers geen foto's te maken van alle tentoon gestelde schedels. Het is goed dat dit nu toeristische atractie is vind ik. Net als bijvoorbeeld het Anne frank huis of Auschwitch. Zo worden dit soort onmenselijke daden nooit vergeten en hopelijk zal zoiets ergs nooit meer gebeuren. De Volgende dag vertrekken we vanuit Phnom Penh naar Siem reap. In Siem reap bevindt zich een van de 7 wereld wonderen, namelijk de Angkor Wat tempel. We delen een tuk tuk en worden de hele dag van tempel naar tempel gereden. In totaal over 50 vierkante km liggen allemaal tempels verspreidt. De een is nog indrukwekkender dan de ander. Zo zijn sommige half ingestort, terwijl andere in prachtige staat onderhouden zijn en weer andere helemaal overgroeid zijn met immens grote wortels van bomen. Uiteraard leverd dit hele mooie fotos op met mijn camera. Na de hele dag in de hitte daar rondgelopen te hebben, is het tijd voor een duik in het zwembad. Savonds gaan we wat eten in het stadje en zien al snel dat het voor de rest weinig is hier. We pakken daarom de volgende dag in 1 keer de bus naar het zuiden. Het is al laat als we aankomen in Sihanoukville. We laten ons naar een goedkoop hotel brengen door een tuk tuk driver en gaan savonds een biertje halen aan het strand. Het is hier 1 groot uitgaans gebeuren merken we al gauw. In de lonely planet stond een backpackers resort goed omschreven waar we de volgende dag inchecken. Super gezellig zo met al die andere backpackers en ook nog eens mooie schone kamers. We blijven hier 4 nachten en gaan daarna met een super snelle veerboot naar Koh Rong. Koh Rong is een paradijslijk eiland, waar je even de drukte ontloop. We zijn alleen vergeten geld te pinnen voor we er heen gingen. Op het eiland kun je nergens pinnen en met 80 dollar voor 3 dagen redden we dat net aan. We boeken een bootje en gaan naar long beach, een wit strand met helder blauw water en kokosnoot bomen. We zouden ook nog gaan vissen, maar de watergekoelde moter van de boot begaf het halverwege. Helemaal uitgerust kwamen we terug van het eiland en checken bij een nieuw guesthouse in. Dit is een family guesthouse waar we heel vriendelijk verwelkomt worden. We krijgen een mooie kamer en savonds worden we meegenomen naar de night market. Binnen 5 minuten staat onze hele tafel vol met: gebraden vogeltjes, kevers, meelwormen, kikkers en viskaas. Sven en ik hebben afgesproken dat we alles van nu af aan gaan proberen en ik moet eerlijk zeggen dat het allemaal niet eens vies is. Op de kikkers na eten we alles gewoon netjes op. We zitten nu al een week in dit guesthouse en het is zo leuk dat ze ons alles laten zien en proeven. Zo leren we Cambodjaans pokeren, gaan een avond mee karaoke en leren zelfs al een woordje Cambodjaans. We zijn best vaak uitgeweest en 1 dag zelfs met een boose cruise mee geweest. Dat houd in dat je met 200 man op een boot ga van eiland naar eiland met natuurlijk de nodige drank en muziek aan boord. Helaas ben ik wel 5 dagen ziek geweest doordat ik iets verkeerds gegeten had. Ik weet nog steeds niet zeker wat het was, maar ik pas nu wel op met wat ik eet. Het is zonde om op bed te liggen hier, maar het moest er een keer van komen. Nu voel ik me weer goed en zaterdag pakken we de bus naar Laos voor een nieuw land en een nieuw avontuur. Groetjes aan iedereen! Shane

  • 23 Maart 2014 - 09:08

    Mam:

    Je avonturen lezen heerlijk weg. Cambodja,Wie weet een land waar je ooit naar terug gaat. Je schrijft er ook nu met liefde over. Heerlijk als mensen je zo ontvangen in hun land,Shane. Kunnen we in Nederland nog veel van leren. Je wilt niet weten wat Wilders hier voor uitspraken doet. Hopelijk graaft hij daarmee zijn eigen graf.Zal indrukwekkend geweest zijn,de Killing Fields. Ben het met je eens dat het goed is om deze plekken te blijven bezoeken. Misschien zelfs een idee om scholieren verplicht naar het Anne Frank huis te sturen.
    Ik ben er in ieder geval trots op als ik lees dat jullie respect tonen voor de landen en hun bevolking.
    Op naar Laos. Heb er toevallig gister een reisverslag over gezien op tv. Geen reclame en alsof de tijd er heeft stilgestaan. Kijk uit naar je volgende reisverslag.
    Dag kanjer.

  • 23 Maart 2014 - 10:43

    Opa Van Sven:

    Je verslagen lees ik elke keer oma voor.
    Wij vinden dat je heel goede en leuke verslagen schrijft.
    Nog veel plezier en de groeten aan Sven.


  • 23 Maart 2014 - 21:14

    Patries:

    fijn om weer wat te lezen van jullie avonturen Shane !!
    Heel goed dat jullie ook van alles maar gaan proeven, wat leer je toch veel gebruiken kennen zo !
    En ook super dat jullie zo heerlijk te tijd hebben voor van alles, besef dat je daar ook heel rijk mee bent........als je straks weer in het geregelde leventje zit zal het daar niet zo snel meer van komen.....
    Afijn, nu eerst nog maar genieten....Laos....ben ik (nog) niet geweest.....ben benieuwd !!!
    Heel veel plezier gewenst !!

  • 05 April 2014 - 21:36

    Sjaak Schouten:

    Hoi Shane, ik lees je verslagen met veel plezier en bewondering, goed geschreven, indrukwekkend!
    Dit moet voor jullie een geweldige reiservaring zijn.
    Veel reisplezier verder !
    Hartelijke groeten van Lia en mij.

  • 08 April 2014 - 13:52

    Ria:

    Hoi Shane, eindelijk een berichtje van mij! Ik heb alles nog eens doorgelezen en wát een reis maken jullie! Geweldig gewoon. Ik heb genoten van je verhalen en daar volgen er natuurlijk nog meer van. Het is zo leuk om het zo een beetje mee te beleven; je schrijft op een manier die boeiend is. Om maar niet te spreken over die heerlijke maaltijden.... Het water loopt me in de mond.
    Ik hoop dat je mijn sms'sjes hebt ontvangen. We vonden het zó leuk om je kaarten te krijgen! Addy leest het mee en hij is altijd van het reizen geweest, dus hij vindt dat ook geweldig. Het gaat redelijk met hem tot nog toe.
    Ik wens je samen met Sven nog een geweldige tijd toe en zal mijn best doen om wat vaker te reageren!
    Veel liefs, Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shane

De reis zal plaats vinden tussen 6 Januari en 11 Augustus. Sven Komen zal mijn reis kameraad zijn gedurende deze tijd. We kennen elkaar al vanaf de kleuterklas en hebben samen gewerkt in de keuken. Het zal allemaal gaan beginnen in Nepal, waar wij van plan zijn een maand te verblijven. Hierna vliegen we door naar Vietnam, om vervolgends over land verder te reizen. De volgende landen zullen wij daarna aandoen: Cambodja, Laos, Thailand, Maleisie en Indonesie. Voor alsnog is dit de globale planning, de volgorde is dus nog niet 100% zeker. Ook sluiten wij een bezoek aan andere landen uiteraard niet uit. Voor iedereen die van plan is mij te volgen via deze blog, zal ik proberen jullie zo uitgebreid en zo vaak mogelijk op te hoogte te houden van mijn avonturen. Ik heb er Onwijs veel zin in :D

Actief sinds 19 Dec. 2013
Verslag gelezen: 474
Totaal aantal bezoekers 8306

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 11 Augustus 2014

Een droom die uitkomt!

Landen bezocht: