Laos - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Shane Duimel - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Shane Duimel - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Shane Duimel

Blijf op de hoogte en volg Shane

08 April 2014 | Thailand, Chiang Mai

Met een kleine vertraging steken we de grens over per bus van Cambodia naar Laos. In totaal hadden we gepland 3 weken over Laos te zullen doen. Dit moest nu in 15 dagen gebeuren om ervoor te zorgen dat we 10 April op Chiang Mai airport klaarstonden. 10 April komt Michael, een collega van me uit de keuken van Fabels ons vergezellen voor tenminste 4 weken. A fijn, wij dus met de bus de grens over onderweg naar onze eerste stad. Pakse is een kleine stad, waar je aan 2 dagen genoeg hebt om te kunnen verkennen. Het is vooral bedoeld als tussenhaven voor het busverkeer richting het noorden van Laos. De wegen zijn dan wel niet zo slecht als die in Nepal, maar het komt toch aardig in de buurt. Na een busrit van 16 uur wil je dan ook bij aankomst wel zo snel mogelijk een guesthouse regelen, douchen en te bed. De volgende dag zijn we bij de Mekong river wezen kijken die pal langs dit stadje stroomt. Ook kregen we het briljante idee om te gaan fitnissen op het heetst van de dag. In de lonely planet stond aangegeven dat dit kon en wel in een 5 sterren hotel. Tot onze teleurstelling belanden we in een stoffig hok met oud ijzer. Toch laten we ons niet uit het veld slaan en gaan aan de bak. Even douchen en op maar het reisbureau waar we onze bustickets hadden geboekt voor de volgende bestemming. Geheel uit de route ligt de Kong Lo cave, een grot van wel 6,5 km lang. Het schijnt zeker de moeite waard te zijn voor een bezoekje, dus savonds stappen we in de bus. Halverwege zouden we middernacht gedropt worden in een dorpje, om daar dan weer de volgende ochtend de bus te pakken naar de grotten. Midden in de nacht stopt de bus ineens en er wordt ons verteld dat wij eruit moete hier. Volgends ons is dat een uur te vroeg, maar de man spreekt geen woord engels en als ik met me map aankom begrijpt hij me al even min. We pakken onze tassen uit het ruim en lopen naar de bushalte. Het loket is nog open en we informeren of we wel goed zitten. Jahoor toch een halte te vroeg eruit gezet :) Gelukkig stond er nog een bus die toevallig hetzelfde traject reed. Na nog een uur in deze local bus gezeten te hebben worden we in een donker verlaten dorpje gedropt. Geen hond te bekennen... Of toch wel? Ineens zien Sven en ik een schim in het donker aankomen lopen. We lopen er op af om te vragen vanaf waar de bussen sochtends vertrekken. Op het moment dat HET voor ons staat zien we het pas. Het is een ladyboy in een veelste kort rokje met een grote rode oma onderbroek die er onder vandaan bungeld. Ik denk nog bij mezelf: Gewoon netjes de weg vragen en beleefd blijven. De ladyboy lijkt een beetje verstrooidt, maar gebaart ons naar een bankje waar blijkbaar de bus zou moeten komen. Terwijl we daar zitten in het donker gaat Het erbij zitten en mompelt wat rare dingen en kijkt oms vragend aan. Sven en ik kijken elkaar ook aan zo van wat is dit nou weer. We besluiten maar ergens anders heen te lopen. Alleen op het moment dat ik opsta wordt ik in me zaakje gegrepen door de ladyboy. Boos schreeuw ik tegen hem dat ik daar niet van gedient ben en pak me spullen. Hij probeerd het opnieuw en maakt er seks bewegingen bij. Ik word nog kwaaier en we lopen snel weg. Ik zeg tegen Sven als hij nou nog een keer komt, geef ik hem een draai om ze oren. Gelukkig komt Het ons niet achterna. Zodra de zon op komt vragen we de weg aan een persoon die er wel fatsoenlijk bij loopt. Een half uurtje later komt er een tuk tuk voor rijden die ons de lift geeft. Eenmaal aangekomen halen we eerst onze slaap in en gaan de volgende dag naar de grot. Ons was verteld dat je het beste met de motorbike naar de grotten kon rijden, omdat je dan niet van een vertrektijd afhankelijk was. We huren er allebei 1 en met een map van het guesthouse gaan we op avontuur. We banen ons een weg door het prachtige landschap van Laos. We rijden over een asfalt weg die al lange tijd niet meer is onderhouden en dus vol grote gaten zit. Erg oppassen dus, ookal gaat dat moeilijk door de jungle, de bergen en de werkende bevolking op het land die me afleiden. Na 40 km komen we vij de grot aan en parkeren onze motorbike. We hebben geluk dat we tegelijk arriveren met een Canadees meisje. Als je namelijk de boot met ze 3en deel ben je goedkoper uit. We krijgen een hoofdlamp mee en de eerst helft van de grot varen we in een bootje door de donkere grot. Van binnen is het immens groot en halverwege mogen we uitstappen voor een wandeling. Dit deel van de grot is wel verlicht en er zijn diverse staligtieten en stalligmieten te zien. Na wat schitterende foto's te hebben gemaakt mogen we weer verder met de boot tot we eindelijk licht zien verschijnen. We varen de grot uit en komen uit in een soort mangrove bos. Als we stoppen zijn we in een dorpje dat je qua blijkelijk alleen via de geot kunt bereiken. Heel bizar! Na wat lekkers gekocht te hebben bij de bevolking varen we weer terug. Ik voel me net Kuifje op avontuur zo door die grot. Op zoek naar een grote schat, in het rond te schijnen met mijn lampje :) De volgende dag gaan we naar de hoofdstad van Laos. Vientiane is een stad waar je erg goed kunt zien dat Laos vroeger een kolonie is geweest van Frankrijk. Je ziet dat bijvoorbeeld aan de gebouwen die er staan, met de kleuren en typisch Fransen raamluiken. Ook vind je hier in bijna ieder cafe de baguette of croisant. We moete. Hier wel een aantal dagen blijven ivm ons Thaise visa voor 60 dagen. Sven is een dag ziek en ik besluit mooi het stadje te gaan verkennen. Het is erg mooi maar met 37 graden ben ik binnen 2 uur weer terug. Als Sven zich de volgende dag weer goed voelt besluiten we te gaan zwemmen om zo redelijk koel te blijven. Als we die dag daarop ons paspoort terug krijgen met ons Thaise visa boeken we meteen de mini bus naar Vang Vieng. Vang Vieng staat bekend om zijn tubing, dat wil zeggen in een vrachtwagen binnenband de river af dobberen. Tijdens dit gebeuren kom je langs diverse kroegen die een touw naar je uitgooien om je naar binnen te trekken. Helaas is het laagseizoen en zijn we maar met een groepje van 40 tubers. Toch hebben we ons wel vermaakt in Vang Vieng. Zo zijn we bijvoorbeeld wezen varen in een luchtballon wat een geweldige ervaring was. Hoog boven alles en iedereen uit zweven, echt heel bijzonder! Ik moet er bij zeggen dat ik met knikkende knieen in dat mandje stond, want ik vond het best eng. Na de luchtballon vaart zijn we naar de Irish pub gegaan om daar een whiskey te drinken omdat we er nog waren :) Ons laatste stadje van Laos was Luang prabang. Dit is een heel lay back stadje waar je nog allemaal oude ambahten ziet en kunstwerken. Ook zijn er vele tempels te bezichtigen en lopen er veel monnikken over straat. Wij zijn een dag naar de watervallen geweest en hebben daar een heerlijke frisse duik in het water genomen. Vandaag ben ik alweer Aangekomen in Thailand! Na weer een helse busrit van 20 uur door de bergen en langs steile afgronden ben ik blij dat ik zo mijn oogjes mag sluiten. Morgen als ik wakker wordt staat er weer een nieuw land op me te wachten. Thailand! Het land van het lekkere eten :) :)

  • 08 April 2014 - 17:47

    Peter Tammeling:

    Ha die Shane,

    Mooie avonturen en bijna thuisgekomen met een lekkere ladyboy!! Tja dat heb je met zo'n mooie Hollandse vent.....! Volgens mij geniet je van deze reis en als ik je verhalen lees, word ik stinkend jaloers..! Morgen ga ik ook op reis: dagje Warmenhuizen.... Ook best leuk kan ik je vertellen en een hele dag luisteren naar een trotse moeder die al je verhalen nog eens gaat herhalen, hahaha..
    Jongen, geniet ervan en tot een volgende keer!
    Peter

  • 08 April 2014 - 22:58

    Lilian:

    Ha Shane, alweer Laos uit! Dat gaat snel. En al bijna een collega op bezoek in Thailand, waar ook ruim keus is als het om ladyboys gaat!
    Lekker eten daar, ook voor vegetariers kan ik je vertellen. Ben benieuwd wat jullie er allemaal gaan ondernemen. Ongetwijfeld genoeg eerste keer ervaringen. Die luchtballonvaart zie ik nog steeds niet helemaal voor me. Heb je foto's gemaakt??
    Dank voor je kaart. Super verrassing!
    Geniet samen met Sven en collega en tot je volgende beeldende verslag, XXX, Lilian

  • 10 April 2014 - 20:33

    Patries:

    Heerlijk verhaal weer Shane,
    je komt terug als een rijk man, wel met minder pegels maar des te meer ervaring en dat is niet in geld uit te drukken.....!!!!
    Daar heb je altijd plezier van......
    Thailand is ook heerlijk om te bereizen, rijke geschiedenis, land van de glimlach, mooie bezienswaardigheden, heerlijk eten en erg leuk dat n collega een tijdje mee op gaat trekken nu....

    Hou jullie goed !!! xxxx Patries

  • 18 April 2014 - 10:55

    Lia Schouten:

    Dag lieve Shane,
    Bedankt voor je mooie kaart. Je denkt aan iedereen.
    Ik lees je reisverslagen. Ik hoef er niet naar toe want je bent zo geweldig in het vertellen.
    Ik zoek het op google en weet waar je bent en zie wat je aan het doen bent.
    De verbeelding spreekt voor zich. Alleen ben ik bang voor alles wat er over de grond kruipt.
    Heb jij dat niet, weer een beesie in je tas of sok.
    Ik ben nu 15 dagen alleen. Sjaak is met Ruurd 13 april naar Amerika gevlogen.
    Geland in Las Vegas. Achter de vrouwen aan en geld uitgeven haha.
    Ze rijden met een motor door hun uitgekozen gebied. Volgens de berichten is het bijzonder.
    Mooi toch dat ze dit doen.
    Mensen vragen aan mij wilde je niet mee. Nee dit is voor mannen onder elkaar.

    Liefs van Lia xxx



  • 28 April 2014 - 15:48

    Hilda:

    Hey Shane,
    Ongelooflijk hoe leuk, boeiend en meeslepend je alles vertelt en onschrijft. Ben nooit zover geweest maar je neemt me een stukje mee. Zal nog een "dingetje" zijn, straks terug in het dorp en de Appie gewoon op de hoek. Ik zou een boek schrijven over jullie reis, als ik jou was, heb je zo de poen weer terug verdient ha. Geniet ervan Shane. Ga het weekend met je mam en de campert maar weer es naar Zeeland, zin in.
    Liefs Hilda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shane

De reis zal plaats vinden tussen 6 Januari en 11 Augustus. Sven Komen zal mijn reis kameraad zijn gedurende deze tijd. We kennen elkaar al vanaf de kleuterklas en hebben samen gewerkt in de keuken. Het zal allemaal gaan beginnen in Nepal, waar wij van plan zijn een maand te verblijven. Hierna vliegen we door naar Vietnam, om vervolgends over land verder te reizen. De volgende landen zullen wij daarna aandoen: Cambodja, Laos, Thailand, Maleisie en Indonesie. Voor alsnog is dit de globale planning, de volgorde is dus nog niet 100% zeker. Ook sluiten wij een bezoek aan andere landen uiteraard niet uit. Voor iedereen die van plan is mij te volgen via deze blog, zal ik proberen jullie zo uitgebreid en zo vaak mogelijk op te hoogte te houden van mijn avonturen. Ik heb er Onwijs veel zin in :D

Actief sinds 19 Dec. 2013
Verslag gelezen: 2254
Totaal aantal bezoekers 8307

Voorgaande reizen:

06 Januari 2014 - 11 Augustus 2014

Een droom die uitkomt!

Landen bezocht: